Freelance

Meandry sprzedaży w mediach społecznościowych.

Sprzedaż.

To obecnie bardzo popularne słowo w marketingu.

Słowo pożądane przez wszystkich tych, którzy oferują światu swoje usługi lub produkty.

Słowo nadużywane przez rzesze „specjalistów”, którzy na wiele sposobów próbują nas przekonać, że wiedzą jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki, poprawić stan finansowy firmy.

Obiecują, że jak wdrożymy ich pomysły, to poprawimy nasze wyniki akurat o 70% i zarobimy 1mln złotych w miesiąc. 

Niestety jeszcze wiele osób nabiera się na te marne zagrywki i traci pieniądze na pseudo konsultacje marketingowe.

Pamiętajcie! Nie da się dokładnie oszacować prognoz potencjalnych wpływów dzięki proponowanej strategii promocyjnej, jeśli nie pogrzebiemy „w bebechach” interesu.

To tak, jakby lekarz miałby zdiagnozować trudne do wykrycia choróbsko na podstawie rozmowy telefonicznej lub na czacie.

Na skuteczną sprzedaż poprzez media społecznościowe składa się wiele elementów. Naprawdę nie wystarczy jedynie zmienić zdjęcia w tle na fanpage oraz zacząć publikować w miarę interesujące posty, aby dotrzeć do swoich klientów na szerszą skalę.

Co zatem należy zrobić?

  1. Stworzyć strategię promocji, która w wielkim skrócie zorganizuje fazy oraz sposoby działań.
  2. Zadbać o dobry content. Ciekawy, spójny, zróżnicowany i merytoryczny.
  3. Zaprzyjaźnić się z menedżerem reklam na FB, z pozoru strasznym i niezrozumiałym. Jest to wspaniałe narzędzie, które odpowiednio użyte doskonale wesprze budowanie wizerunku oraz sprzedaż.
  4. Publikować estetyczne i czytelne treści graficzne.
  5. Optymalizować działania, w tym krążące po mediach społecznościowych reklamy.
  6. Analizować wyniki i wyciągać wnioski.
  7. Być cierpliwym, sumiennym i uważnym.
  8. Nie być zbyt surowym dla siebie. 

Wszystko o czym piszę jest oparte na moim 9-cio letnim doświadczeniu. Czasem nie zgadzam się z panującymi trendami, czasem też nie zgadzam się też z tym co mówi wielu marketingowców w kwestiach działań promocyjnych w mediach społecznościowych. Dzieje się tak, bo na własnej skórze przekonałam się, że przede wszystkim trzeba patrzeć na to DO KOGO CHCEMY DOTRZEĆ. 

Przykładowo: obecnie bardzo modne są hasłowe komunikaty, okraszone dużą ilością emoji. Większość radzi: nie twórz długich postów, teraz nikt tego nie przeczyta! I co? Jeden z moich klientów dociera do specyficznej grupy osób, która uwielbia wręcz soczyste elaboraty i właśnie na nie reaguje najlepiej.

Istnieją jednak pewne schematy działań, które są dość uniwersalne dla wielu tematów.

Poznajcie zagadnienie lejka sprzedażowego.

  • Lejek sprzedażowy to narzędzie, z którym powinien zapoznać się każdy, kto poważnie myśli o swoim biznesie. Jest on wykorzystywany do opisania i zorganizowania procesu sprzedaży. Celem budowania i wdrażania lejka sprzedażowego jest skuteczne planowanie działań nakierowanych na promocję i sprzedaż firmowych produktów lub usług.
  • Mianem lejka sprzedażowego (ang. sales pipeline) określa się model marketingowy, który obrazuje drogę, jaką pokonuje klient, aby zakupić dany produkt lub usługę. Dzięki lejkowi możemy podzielić proces sprzedaży na kilka etapów, a wypracowany schemat pozwala na dobranie odpowiednich narzędzi i przekazów do każdej fazy.
  • Podstawą stworzenia lejka sprzedażowego jest poznanie potencjalnych odbiorców, ich zachowań i motywacji w zakresie podejmowania decyzji. Lejek musi być też dostosowany do specyfiki biznesu. Standardowo składa się on z czterech etapów, ale nie trzeba się ich sztywno trzymać. Lejek można wydłużać lub skracać w zależności od potrzeb.
  • Pierwszy etapem lejka jest budowanie świadomości, czyli przekazywanie informacji, że firma/marka osobista w ogóle istnieje. Następny krok to budowanie zainteresowania. Polega ono na wejściu w interakcję z odbiorcą komunikatu np. poprzez komentarze na Facebooku. Trzeci etap to generowanie i selekcja leadów. W tej fazie mogą pojawić się pierwsze komunikaty sprzedażowe. Trzeba jednak wychodzić z nimi ostrożnie, aby nie spłoszyć potencjalnego klienta. Na koniec przygody pora na sprzedaż poprzez bezpośredni kontakt z zainteresowanym.
  • Korzystając z lejka sprzedażowego, trzeba pamiętać, że grupa odbiorców zmniejsza się przy każdym kolejnym etapie sprzedaży – jest to zjawisko naturalne. Dobrze zbudowane narzędzie pozwoli Ci monitorować wskaźnik konwersji pomiędzy poszczególnymi etapami i oceniać skuteczność prowadzonych działań marketingowych.

Pamiętajcie! Każda strategia wymaga czasu, cierpliwości oraz mądrej analizy. Moim zdaniem rozwiązania instant nie działają w dłuższej perspektywie i przynoszą więcej szkód, niż korzyści. Działajcie z głową, bez pośpiechu, a zwiększycie swoje szanse na pomyślny finał.

Niniejszym ogłaszam że pierwszy wpis na temat sprzedaży został zakończony. Z następnym powrócę niebawem. 🙂

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *